• Cs-Cart Türkiye Destek ve Paylaşım Sitemize Hoş Geldiniz
  • Yeni Temamızla Daha işlevsel Sizlerleyiz.
  • Öneri ve Dileklerinizi Mesajla iİetiniz.
Hoşgeldiniz.! Lütfen Giriş Yap yada Kayıt Ol


Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bilgi EU Cookie Law Nedir?
#1
Lightbulb 
AB’de ve İngiltere’de Cookie (Çerez) Yasası

21 May 2012

İnternet siteleri, kullanıcılarının siteye erişimini kolaylaştırmak ve kişiselleştirebilmek amacıyla teknik bir iletişim dosyası olan “çerez” (cookie) sistemini kullanırlar. Çerezler, internet sitesi sunucusu tarafından kullanıcının bilgisayarına kaydedilen bir metin dosyasından ibarettirler. Ana bellekte saklanmak üzere bir internet sitesinin, kullanıcının(üye/ziyaretçi) tarayıcısına (browser) temel olarak durum ve tercih ayarlarını saklayabilmek amacıyla gönderdiği küçük metin dosyalarıdır. Her çerez sadece bir kullanıcıya atanmıştır ve genelde sadece atayan sunucu tarafından okunabilir özelliklere sahiptirler. Esasen tarayıcıların pek çoğu başta teknik iletişim dosyasını kabul eder biçimde tasarlanmıştır, ancak kullanıcı dilerse teknik iletişim dosyasının gelmemesi veya teknik iletişim dosyası gönderildiğinde ikaz verilmesini sağlayacak biçimde tarayıcı ayarlarını değiştirebilir.

Bugüne kadar çerezlere ilişkin temel bir düzenlemeye sahip olmayan Avrupa Birliği, AB Konseyi’nin medyada “Cookie Law” (Çerez Yasası) olarak ifade olunan yönergeyi (Directive 2009/136/EC) 25 Kasım 2009 tarihinde kabul etmesiyle bu alandaki ilk düzenlemeyi yapmıştır. Bu düzenleme neticesinde ortaya çıkan ilk uygulamalarla birlikte yeni bir tartışma da başlatmış oldu. Öyle ki bu yasanın gereği olarak site kullanım şartları arasında bulunan çerez yükleme/gönderme kuralları, bundan sonra kullanıcılara internet sitelerini ziyaretlerinde açıkça sorulmaya başlanacaktır. Bu yeni yasaya göre; internet sitelerinin, bilgisayarına çerez bırakmak/yerleştirmek için, kullanıcının yani tüketicinin bazı istisnalar dışında bu yöndeki rızasını kesin olarak almaları gerekmektedir. İşbu yasanın, kullanıcılarının çevrimiçi hareketlerini istatistiksel amaçlarla izleyen ve aynı zamanda hedefledikleri davranışların tespiti sonucu da ilgili reklamları ve özelleştirilmiş içeriği dinamik olarak görüntületmek/göndermek üzere çerez kullanan siteler üzerinde ciddi bir olumsuz etki yaratabileceği tahminleri yapılmıştır.

Tahminleri doğrular şekilde İngiltere’de kamu yararına “veri/bilgi” haklarını gözeten ve bu anlamda da bireyler için veri gizliliği, kamu kurumları için de şeffaflığı destekleyen bağımsız bir otorite olan Information Commissioner’s Office (ICO)kurumunun sitesinin bu yasanın ilk kullanıcılarından olduğu belirtiliyor. Ancak ilgili internet sitesinin kullanıcı sayısında yasaya göre yapılan düzenlemelerden sonra %90 azalma yaşandığı kaydedilmiş durumda. Bir diğer ilginç örnek olarak, sitesini ilgili yasaya uygun hale getiren bir dijital reklamcılık ajansı olan Magiq şirketinin CEO’su Malcolm Duckett’da kendi sitelerinde yaşanan kullanıcı sayısındaki azalmanın “özellikle çevrimiçi satış yapan firmalar adına son derece korkutucu bir boyutta olduğunu” ifade etmektedir.

Yeni yasayı uygulayan internet sitelerinin kullanıcı oranlarında yaşandığı ifade olunan bu azalmanın, birçok kullanıcının çerezlerin ne oldukları ve tam olarak hangi amaçla kullanıldıklarını henüz bilmemelerine bağlayabiliriz. Öyle ki internet sitelerinde yer alan çerezlere ilişkin açıklamaları okuyan ortalama bir kullanıcının, okuduklarından endişeye kapılarak potansiyel olarak gireceği siteye girmekten vazgeçebileceği de gözden kaçırılmamalıdır. Çevrimdışı yöntemlerdeki satışlarda ciddi düşüş yaşanan şu dönemde, kullanıcıların çevrimiçi satış kanallarına ilişkin güvenlerinin bu anlamda en önemli faktör olduğunu unutmamalıyız. Bu temelden bakıldığında yasaya uyması gereken tüm internet siteleri için yasanın zorunlu kıldığı kullanıcının izninin alınmasının gerekliliğinin ise endişe verici olduğu açıktır.

Birleşik Krallık (BK) hükümeti, ortaya çıkan bu sorunlar ve tartışmalar nedeniyle bu konudaki düzenlemesine AB direktifinde yer almayan önemli bir paragraf ekledi. Direktifin 66. Paragrafındaki ifadeyi bir ölçüde yansıtan bu eke göre: kullanıcı, tarayıcısındaki ayar ve/veya kontrolleri değiştirerek çerezleri kabul edebileceği gibi buna ilişkin izin beyanını ek yazılımlar kullanmak suretiyle de bildirebilecektir. Bu yeni eklenen kısım esasen BK hükümetinin başta tarayıcı üreticiler olmak üzere sektörden yükselen sesi duyduğunu göstermektedir. Şöyle ki; kullanıcının çerezlerin kabulüne yönelik beyanını almanın en gerçekçi yolunun, çok daha kullanıcı dostu ve fakat aynı zamanda zorunlu ve bağlayıcı olan bir opt-in/opt-out tarayıcı düğmesinin ya da özel bir “çerez kontrol” yazılımının kullanılması olduğu, sektörün de fikirlerine uygun olmak üzere hükümet tarafından kabul edilerek düzenlemenin bu yönde değiştirilmesi de sektöre duyarlı kanun yapma tekniği açısından da diğer ülkelere örnek olmuştur.

Not: yazı alıntıdır internet law turkey den
 
Cevap
  


Hızlı Menü:


Tarama: 1 Ziyaretçi